” Tidak ada seorang pun di antara kalian dipandang beriman sebelum ia menyayangi saudaranya sesama Muslim seperti halnya ia menyayangi dirinya sendiri.” (al-Bukhari)
CARA BAYARAN Bayaran Secara Tunai ('Bank-in' duit melalui mesin 'cash deposit') Anda boleh menggunakan maklumat akaun berikut : MOHD RADZI BIN SALEH : MayBank 164388758370 - Cash on delivery (COD) - penghantaran terus ke rumah/pejabat, terhad sekitar Ampang Dan Sekitarnya sahaja. Kos penghantaran akan dikenakan sebanyak RM6 sahaja. Kami akan memproses pesanan anda selepas menerima bukti pembayaran. Sila kemukakan bukti pembayaran ( resit deposit ) atau nombor transaksi melalui emel : p3sweetenermarketing@gmail.com atau sms ke nombor 0183884832 untuk pengesahan.
PEMBEKAL SUSU KAMBING RAFIE. Powered by Blogger.

Premium Ads

CARA ELAK KENCING MANIS

Kencing manisadalah masalah besar. Ia adalah sangat penting untuk membuat pencegahan diabetes keutamaan sekiranya anda pada peningkatan risiko diabetes, sebagai contoh, jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau mempunyai sejarah keluarga penyakit.

Asas kepada pencegahan kencing manis ialah makan lebih sihat, menjadi lebih aktif secara fizikal dan kurangkan berat badan. Membuat beberapa perubahan yang mudah dalam gaya hidup anda sekarang boleh membantu anda mengelakkan komplikasi kesihatan yang serius diabetes di jalan, seperti saraf, buah pinggang dan kerosakan hati. Pertimbangkan terkini tips pencegahan diabetes daripada Persatuan Diabetes Amerika.


kencing manis keturunan

Petua 1: Dapatkan lebih banyak aktiviti fizikal

Terdapat banyak faedah kepada aktiviti fizikal yang kerap. Senaman boleh membantu anda: Kurangkan berat badan boleh menurunkan gula darah anda. Ia meningkatkan kepekaan anda terhadap insulin - yang membantu mengekalkan gula dalam darah anda dalam julat yang normal

Kajian menunjukkan bahawa kedua-dua senaman aerobik dan latihan rintangan boleh membantu mengawal diabetes, tetapi manfaat yang lebih besar datang dari program kecergasan yang termasuk kedua-duanya.

Petua 2: Dapatkan banyak serat

Ia kasar, ia sukar - dan ia boleh membantu anda: Mengurangkan risiko diabetes dengan meningkatkan kawalan gula darah anda. Mengurangkan risiko penyakit jantung. Menggalakkan kehilangan berat badan dengan membantu anda berasa kenyang. Makanan yang tinggi serat termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, kacang, biji-bijian, kacang dan benih.

Petua 3: Dapatkan bijirin

Walaupun ia tidak jelas mengapa, biji-bijian boleh mengurangkan risiko kencing manis dan membantu mengekalkan tahap gula dalam darah. Cuba untuk membuat sekurang-kurangnya setengah bijirin anda bijirin penuh. Banyak makanan yang dibuat dari biji-bijian datang siap untuk dimakan, termasuk pelbagai roti, produk pasta dan banyak bijirin. Lihatlah perkataan "keseluruhan" pada pakej dan antara beberapa perkara pertama dalam senarai bahan.


Petua 4: Kurangkan berat badan tambahan

Jika anda kelebihan berat badan, mencegah kencing manis boleh bergantung kepada berat badan. Setiap paun anda kehilangan boleh meningkatkan kesihatan anda, dan anda mungkin akan terkejut dengan berapa banyak. Peserta dalam satu kajian besar yang kehilangan jumlah yang sederhana berat - sekitar 7 peratus daripada berat badan awal - dan dijalankan secara teratur mengurangkan risiko diabetes membangunkan sebanyak hampir 60 peratus.

Petua 5: Membuat pilihan yang lebih sihat

Diet rendah karbohidrat, diet indeks glisemik atau diet fad lain boleh membantu anda menurunkan berat badan pada mulanya, tetapi keberkesanannya pada mencegah kencing manis tidak diketahui tidak pula kesan jangka panjang mereka. Dan dengan tidak termasuk atau menghadkan kumpulan makanan tertentu, anda boleh menyerahkan nutrien penting. Sebaliknya, berfikir dan pelbagai bahagian kawalan sebagai sebahagian daripada pelan sihat-makan keseluruhan.

Jumpa Pakar Sekarang

Jika anda lebih tua daripada umur 45 dan berat badan anda adalah normal, tanya doktor anda jika ujian kencing manis adalah sesuai untuk anda. Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan glukosa darah pemeriksaan jika:

Anda lebih muda dari usia 45 dan berat badan berlebihan dengan satu atau lebih faktor risiko tambahan untuk diabetes jenis 2 - seperti gaya hidup yang tidak aktif atau sejarah keluarga diabetes

Berkongsi kebimbangan anda tentang pencegahan diabetes dengan doktor anda. Beliau akan memuji usaha anda untuk menjaga diabetes di teluk, dan mungkin menyediakan saran-saran berdasarkan sejarah perubatan anda atau faktor-faktor lain.
Back To Top